Miniserien Vanedyr

Et prosjekt for Gudbrandsdal Energi om digitalt identitetsdesign og post-its.

Bakgrunn

Gudbrandsdal Energi Har som mål at alle skal bruke minst mulig strøm, til lavest mulig pris. Derfor rekrutterte de hjerneforsker Ole Petter Hjelle til å undersøke strøm(u)vaner hos noen kjente norske profiler. Casefilmen fra Släger forklarer litt mer.

Dette universet

Trengte et uttrykk som var ulikt alle andre GE-kampanjer: Noe mer særegent og lekent som passer med seriens tone.

Jeg måtte forholde meg til GEs farger og fonter, men utenom det var jeg fri til å utforske. Veien til ferdig design gikk via både hjerne og puslespill. Disse ble litt for klisje og lite fleksible når vi skulle ta de ut til supere og etter hvert annonser.

Post-its ble til slutt vår favoritt

Muligens også litt åpenbar, men det å ha en firkant som element gjorde identiteten ekstremt fleksibel. Kunden var fornøyd med ideen og gjaldt det å finne ut hvor mange post-its vi skulle klistre på skjermen.

Vi endte opp med den fargerike. Blant annet fordi det ga meg muligheten til å animere en smooth vignett:

Vi eksperimenterte med en håndtegnet stil og en greenscreen hånd som klistret lapper på skjermen, men kom til slutt frem til at det enkleste er det beste (og mest on-brand).

Siden deler av serien brukte egne opptak designet jeg også en splitscreen grafikk. Denne ble kuttet til fordel for en raskere klippestil.