Raagodt

Raagodt er et samarbeidsprosjekt med Adrian Ingebrigtsen. Kunden ønsket en identitet og et overordnet konsept som reflekterte deres verdier: Sunnhet, energisk, positiv og premium.

Først litt kontekst:

Raagodt kom til oss med smoothies og ønsket seg en identitet, emballasje og en nettside.

Gjennom å kartlegge merkevarens ambisjon og målgruppe snevret vi inn designretningen til å være det elegante og fargesprakne resultetet.

Ettersom Raagodt var i en tidlig oppstartsfase var det også viktig at emballasjen skulle være enkel å applisere på begre og andre flater. Vi har også blitt involvert senere til å designe emballasje til ytterligere produkter.

Raagodt ønsket å fremstå som et premium alternativ, men samtidig å representere råvarene ved å være energisk og til dels leken. Logoen ble derfor utviklet som en enkel logotype satt i en mer avrundet og uhøytidelig font for å balansere det ellers stramme designet.

Her er også merkevarens to promærfarger: Naturlig grønn og mørk grå.

I designet er hovedproduktet smoothies, og dets flytende form, brukt som utgangspunkt. Vi har derfor brukt en avrundet typografi, sirkler og ikoner som ser ut som flytende smoothie. Hver smoothie har sin egen farge, utviklet basert på ingrediensene og som kan brukes i kombinasjon med de fire profilfargene.

Her ser du alle skissene fra første utgangspunkt til den ferdige emballasjen.

Under er en breakdown av de ferdige etikettene.

Som en del av prosessen prototypet vi designet på Raagodts begre.

Disse ble senere gjort noe om (fordi kunden endret emballasje underveis) slik at de endelige etikettene består av tre deler.

Frontetikett

Denne brukes på forsiden av begeret. Her tilpasses fargene så den matcher smoothiens farge og gir en slags gjennomsiktighet uten å faktisk bruke transparent plast.

Alle etikettene trykkes om die-cut klistremerker og leveres på rull.

Forsegling

Disse festes på lokk og beger som en forsegling. Det er også her vi viser frem Raagodt fordeler, at produktet er vegansk og laktosefritt. I tillegg ser man mengden.

Bakside-etikett

Her er all påbudt informasjon fra mattilsynet. Dette var den mest utfordrende etiketten å lage ettersom det er veldig mye info som må være med. Det er strenge krav til hvor synlig denne infoen må være som setter føringer for fontstørrelse og farger.

Smoothiene har også varierende antall ingredienser som gjør at feltet øverst må tilpasses alle de forskjellige smoothienene.