Nordea hadde et navn, en halvferdig brandguide og et ønske om å rebrande mye materiell etter at de hadde kjøpt opp Gjensidige Bank. The&Partnership fikk oppdraget med å utvikle designprinsipper for og skape liv i den heldigitale medlemsbanken Nordea Direct.
Elementet Nordea hadde valgt seg var en pil som et bærende element. Naturligvis ble dette elementet vi bruke for å utheve rente og annen viktig informasjon.
Fordi mesteparten av flatene er digitale, utviklet vi også prinsipper for animasjon: Pilen skal alltid trekke deg fremover og være det elementet som er i bevegelse. For eksempel i displaybannere.
I tillegg til pilen etablerte vi en illustrasjonsstil, sluttplakater til filmer og printannonser. Alt i hovedsak basert på prinsippene fra pilen, men tilpasset formatet.
Med en voksende mengde av formater til nyhetsbrev, displayannonser og SoMe grafikk ble det tydelig at vi måtte effektivisere produksjonen.
Jeg tok initiativ til å bygge opp et designsystem i Figma der nesten alle aspekter linket tilbake til komponenter. Dette gjorde jobben med å endre rente, plikttekst osv. mye mer effektiv.
For oss som byrå gjorde det at vi har mer tid til å være kreative i andre uttak, og for kunden betydde dette færre feil ettersom mye av den manuelle jobben forsvant. For meg fikk jeg utrolig mye erfaring med Figma på veldig kort tid. En vinn-vinn for alle egentlig.
I dag er Nordea Direct slått sammen med moderbrandet, Nordea.